Svar till Henrik

Hej Henrik och tack för ditt kloka inlägg! Jag ska försöka svara på frågorna, men börjar med en personlig bakgrund.

Jag är stockholmare och civilingenjör, jobbat så väl offentligt som inom näringslivet. Är nu egenföretagare och driver en rörelse i norra Östergötland. Har inga anställda (vill inte ha!). Har varit hobbypolitiker inom centerpartiet på Olof Johanssons tid (en av mina idoler och förebilder). Har varit riksdagskandidat för (c) och Junilistan, där jag även var kandidat till EU-parlamentet senast.

Mina erfarenheter från center-tiden är att nuvarande partipolitik är vidrig och snaskig. Ungdomsförbunden - där nyrekyteringen av politiskt förtroendevalda sker - består idag av en handfull halvgalna och makthungriga knäppgökar. Framtidens politiker? Bevare mig väl!

Vad då göra?

- Bort med personvalsspärrarna
- Bort med 4%-spärren
- En förtroendevald ska få sitta max två mandatperioder (8 år)
- Kräv yrkesutbildning och minst 5 års yrkeserfarenhet för att bli riksdagsman (eller statsråd)
- Ett politiskt parti ska få vara representerat i riksdagen max 30 år
- Politiska arvoden ska endast utgöras av förlorad arbetsförtjänst
- Kompetens (summan av utbildning, gener och erfarenhet) ska vara det enda kriteriet för ett politiskt förtroendeuppdrag.

Staffan Svensson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0