Valdeltagande och blankröster

Det hävdas att valdeltagandet vid riksdagsvalet 2006 ökade från 79,1% 2002 till 80,4%. Detta är inte sant! Det blev tvärtom ett bakslag för riksdagspartierna där andelen röster minskade från 75,4% till 74,4%.

Det officiella valdeltagandet steg alltså på grund av att fler röstade blankt och fler röstade på andra partier än riksdagspartierna!

Vinnarna 2006 var alltså blankröstarna och "Övriga partier" som ökade med nästan 170.000 röster (70%). Ej heller att förglömma att hela 20% var soffliggare!

Med nuvarande blockpolitik - ett Rödgrönt och ett Blåbrunt - kommer andelen blankröstare att öka samtidigt som nya partier kommer att få ett ökat väljarstöd. Soffliggarna blir sannolikt ännu fler med tanke på hur smutsig svensk politik är idag.

Enligt SvD:s senaste väljarbarometer kommer andelen blankröstare och "Övriga partier" att nästan fördubblas till närmare 12%. Med 20% soffliggare motsvarar detta att riksdagspartierna minskar från 74,4% till under 70% i höst.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

hej.



Jag heter Kajsa och studerar journalistik vid Södertörns högskola i Stockholm. Just nu gör jag ett radioreportage som handlar om valet 2010, och alternativ till nuvarande politiska systemet. Jag vill gärna intervjua dig som har denna blogg, om vad det innebär att rösta blankt, och varför det är ett bra sätt att förändra synen på hur vårt land styrs.

Om du kan tänka dig att medverka eller vill veta mer är du välkommen att maila mig!

Mvh / Kajsa

2010-05-07 @ 11:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0