Död åt blockpolitiken, nu!

Dagens debattartikel i DN under rubriken "Blockpolitikens retorik förolämpar medborgarna" av tidigare ledarskribenten där Niklas Ekdal, är underbar. Det är dock lite förvånande att just Niklas Ekdal går ut och att det i övrigt är helt tyst vad gäller nuvarande förödande blockpolitik.

http://www.dn.se/debatt/blockpolitikens-retorik-forolampar-medborgarna-1.1087315

Budskapet i artikeln var precis den anledning att jag skapade denna blogg "Rösta Blankt" för knappt 2 år sedan. Mina inlägg här har också varit helt i samma tankes anda som nu för Niklas Ekdal. Ett undantag är att jag förespråkar att man röstar blankt i protest mot blockpolitiken och inte blir soffliggare.

Journalisten Göran Rosenberg sa för några dagar sedan i TV4:as morgonprogram att man är naiv om försöker motsätta sig den personfixering och smutskastningarna vi nu ser i svensk politik. Enligt Rosenberg har detta kommit för att stanna. Bullshit! Man kan få stopp på skiten genom att rösta blankt och därmed tvinga fram förändring. Väljarnas maktmedel alltså.

Kommentarer
Postat av: Andres

Finns förstås fler sätt att påverka, men du redogör för ditt beslut att rösta blankt på fler sidor och inlägg än just detta. Vill ändå presentera mitt eget alternativ till koalitionspolitiskt Dream Team som jag skrev i samband med Ekdals artikel: http://www.lista.se/listor/koalitionspolitiskt-dream-team---skapa-och-rsta-1162/

2010-05-04 @ 15:23:18
URL: http://twitter.com/kultministeriet
Postat av: Blankröstaren

Hej Andres! Problemet för mig med ditt Dream Team är att jag är stenhård på en punkt: för att kunna bli statsråd eller statssekreterare måste man ha minst 10 års yrkeserfarenhet. Eftersom "politiker" inte är ett yrke, så räknas detta inte tillgodo.

2010-05-04 @ 15:35:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0