Riksdagsvalet inget sportevenemang

I början av 60-talet blev jag fan av Leksands IF och Örgryte IS. Det är jag fortfarande, trots att man under åren bytt ut spelare och ändrat spelstilar.

För mig är politik inte en tävling om vilket lag/parti man håller på. När ett parti - som t ex centerpartiet - byter laguppställning och ändrar värderingar - oftast på mycket märkliga grunder som maktbegär, intriger, falsk ryktesspridning och skitsnack - då väljer jag något annat. Mina värderingar är inte till salu, oavsett vem som "vinner".

Nu - i det moderata valfuskets namn - så tror kanske en del att det skulle vara något nytt och ovanligt? Inte alls! Det är en kultur som levt i partierna som en naturlag i många år och som aldrig ifrågasatts. Politiken håller nu på att fördummas på samma sätt som TV-programmen där väljarna betraktas som korkade och lättlurade.

Valrörelsen kommer nu att reduceras till en sportevenemang av typen "Sahlin vs Reinfeldt", som om det skulle vara en titelmatch i tungviktsboxning. Eller "Vem håller du på?" Det politiska innehållet försvinner ut i dimman. Och i den soppan deltar jag inte längre och väljer därför att rösta blankt.

Rösta blankt ni också om ni har någon heder kvar i kroppen!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0