Varför rösta blankt?

Det är många som frågar mig om varför jag driver kampanjen Rösta Blankt. Det kan gälla att en blankröst är bortkastad, att den gynnar Sverigedemokraterna, att det är anarkistiskt, osv.

Jag har tidigare här på bloggen givit 10 skäl att rösta blankt, men grunden ligger i att vår parlamentariska demokrati är i allvarlig kris och att det saknas förtroende för den bland väljarna. Medborgarna styrs och kontrolleras av en politisk och ekonomisk maktelit där väljarna reducerats till ett nödvändigt ont och alibi för maktutövningen.

Ett tydligt exempel är att det tidigare folkrörelsepartiet Centern, med sina enorma ekonomiska tillgångar, inte behöver medlemmarna längre. Genom att partiet sålde fastigheten på Bergsgatan i Stockholm och sedan Centerpressen, sitter man idag på närmare 2 miljarder kronor på banken! I år satsar man 60 miljoner kronor i valrörelsen - näst mest efter socialdemokraterna - vilket ju innebär att man i år kan köpa sig riksdagsplatser.

Anledningen till att jag nu driver kampanjen Rösta Blankt kan sammanfattas i följande:

Syfte: Bilda opinion till förändring av det partipolitiska systemet
Mål: minst 5% av väljarna ska rösta blankt vid riksdagsvalet 2010


Alltså: Rösta blankt ni också så kanske det händer något!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0